23948sdkhjf

Virksomheder skrotter jobcentre i jobjagt og tyr til sociale medier

Under én af fem virksomheder efterspørger deres kommende medarbejder via jobcentrene. 49 procent bruger LinkedIn

Virksomheder foretrækker at bruge sociale medier som LinkedIn og Facebook frem for det lokale jobcenter, når de skal finde nye medarbejdere. Det skriver Avisen.dk.

Konklusionen fremgår i en ny rekrutteringsanalyse, som konsulenthuset Ballisager har lavet.

878 virksomheder har deltaget i undersøgelsen, både private og offentlige. Analysen viser, at 49 procent af virksomhederne bruger LinkedIn til at lede efter nye medarbejdere. 28 procent anvender Facebook, mens jobcentret må se sig klart distanceret af de nye digitale muligheder, da kun 17 procent af virksomheder kigger den vej.

De sociale medier accelererer som rekrutteringskanaler, fordi de både er økonomisk billige at benytte og samtidigt relativt nemme, påpeger Morten Ballisager, direktør i Konsulenthuset Ballisager.

Han mener ikke, at jobcentrene kan være tilfredse med deres placering i undersøgelsen.

- Det handler om, at jobcentrene konstant bliver begravet i andre gøremål. Der er enormt meget, der bliver spist op af administration og dokumentation - det fjerner fokus fra virksomhedsservice, siger Morten Ballisager til Avisen.dk.

En, der tidligere har været helt tæt på borgere på jobcentrene er Tonny Mikkelsen. Han var ansat i Ikast-Brande Kommunes jobcenter som virksomhedskonsulent fra 2011 til 2014. I dag er han udviklingskonsulent i foreningen work-live-stay.

Han vurderer, at jobcentret dengang lignede mere en rekrutteringsvirksomhed, der kunne konkurrere på lige fod med andre rekrutteringsbureauer.

Det mener han ikke længere, det er.. I dag vil han pege på, at man som virksomhed primært går gennem jobcentret, hvis man søger en person inden for en bestemt beskæftigelsestype såsom fleksjob-medarbejder.

- Da jeg var i jobcentret, kunne en virksomhed søge efter en ingeniør, og så fandt vi en ingeniør til dem. Der tror jeg, at tiderne er skiftet i dag, og det er en anden type af borgere på jobcentrene, som er længere fra arbejdsmarkedet, siger Tonny Mikkelsen.

Fakta

Virksomhederne bruger følgende kanaler til at lede efter ny ansatte:

  • Opslået stilling, f. eks. via jobindex.dk, 72 procent.
  • Netværk: 53 procent.
  • LinkedIn: 49 procent.
  • Uopfordret ansøgning: 42 procent.
  • Facebook: 28 procent.
  • Interne kandidater: 26 procent.
  • Rekrutteringsbureau: 21 procent.
  • Jobcenter: 17 procent.
  • CV-databaser: 11 procent.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.328